Optimer dit afkast på AdWords

I mit daglige arbejde med Google AdWords og optimering af dette, støder jeg tit på søgeord som der er mange søgninger efter, hver måned på Google. Når disse søgeord har mange søgninger og det er søgeord med en høj klikpris, så kan en enkel justering af en af de mange faktorer som påvirker kvalitetsresultatet i AdWords påvirke, hvor mange konverteringer / henvendelser man i sidste ende får ud af et givent søgeord. Lad os tage et eksempel på hvordan man som annoncør kan få flere kliks ud af sin AdWords annonce og dermed potentielt øge antallet af henvendelser / konverteringer.

Søgeordet Tandlægepriser er der ifølge søgeordsplanlægningsværktøjet i AdWords, 2.900 søgninger efter hver måned .

Hvis man laver en søgning efter selvsamme søgeord på Google, så læg mærke til resultaterne i AdWords som forekommer som de 3 første annoncer (gul markering) og de 9 ude i højre side. Hvis man som AdWords annoncør indsætter søgeordet i annoncen, bliver kvalitetsresultatet forbedret og søgeordet bliver fremhævet med fed skrift.

Hvor mange af de 7 AdWords annoncører som du kan se, har optimeret deres annoncer mod et potentielt godt søgeord med 2.900 månedlige søgninger hver måned ved at indsætte søgeordet i annoncen? Kun 2 har formået at gøre dette.

Hvorfor er det så vigtigt at indsætte søgeordet i annoncen? Dette vil påvirke kvalitetsresultatet positivt og fremhæve din annonce i stedet for dine konkurrenters annoncer. Dette vil øge sandsynligheden for, at en potentiel kunde klikker på din annonce og ikke din konkurrents annonce.

Får du flere kliks på din annonce og derved en bedre klikfrekvens end din konkurrent, belønner Google dig som annoncør ved at du får et højere kvalitetsresultat. Kvalitetsresultatet og den max klikpris, som du som annoncør er villig til at byde, er de to faktorer der bestemmer beregningen af annoncepositionen og dermed også antallet af kliks. En anden grund til at optimere kvalitetsresultatet er, at det også er denne faktor, som Google bruger til at beregne den endelige klikpris med og som du som annoncør skal betale. Dermed er der flere fordele ved at bruge tid på at optimere dine AdWords annoncer, da dette kan føre til flere kliks i form af en øget annonceposition, men også en lavere pris per klik. Samlet set vil det give flere kliks inden for samme budget og potentielt øge din virksomheds afkast på AdWords.

I ovenstående eksempel med Tandlægepriser ville indsættelse af søgeord i annoncen for Sygeforsikring.dk (som er Sygeforsikring Danmark) potentielt betyde en øget annonceposition fra position nummer 7 til position 3 eller 4. Dette ville give flere kliks i form af en øget synlighed og forbedret annoncetekst.

Generelt kan man sige, at hvis man ved at der er mange søgninger efter et givent søgeord, som man som AdWords annoncør har købt, er det en god ide at målrette annoncegrupper og annoncer mod disse for at få flere kliks og øge virksomhedens afkast ved at benytte Google AdWords som annonceringsplatform. Næste skridt i processen er så, at måle hvilke søgeord i AdWords, der skaber henvendelser via din virksomheds website og dets kontaktformular. Dette kan man gøre i Google Analytics men dette kan vi tage i et helt andet indlæg.

Så kender du nogle af ovenstående annoncører eller andre AdWords annoncører som ikke indsætter søgeordet i AdWords annoncen, skal du være velkommen til at dele dette og hjælpe dem med at øge deres virksomheds afkast betydeligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *