Optimering af affiliatesider

Når man arbejder i online marketing verdenen, er en af fordelene og salgsargumenterne overfor kunder, at alt kan måles og dokumenteres.Og det kan det også – hvis man har en webshop og benytter sig af AdWords, kan man måle hvilke søgeord der skaber salg via Google Analytics og hvilke der ikke gør. Derfor kan man og burde man altid analysere disse søgeord og inaktivere de dårligt performende søgeord.

Samme øvelse gør sig sådan set også gældende for affiliate marketing. Når man først har fået sit website på side 1 på et søgeord med mange søgninger, så er det tid til at måle om det søgeord overhovedet er et godt konverterende søgeord. Det er dog blevet sværere at aflæse de søgeord der skaber indgange i Google Analytics efter ”Not provided” er blevet 100 % aktiveret. Dog er det formentlig dig selv der har sat siden op og du ved nogenlunde, hvilke søgeord hver side vedrører ud fra det indhold som er på siden.

Men hvordan måler man egentlig effekten af de søgeord, som man har målrettet sin affiliate marketing mod?

Hvis du benytter dig af affiliate marketing, benytter du dig også af et affiliate netværk og et vigtigt parameter som du måske ikke har overvejet i valget af affiliate netværk er tilføjelse af unik ID/ egen værdi til parameteretn. Du har måske kun kigget på konverteringsrate eller valgt affiliate netværk og affiliate udfra den højeste provision. Men som sagt er en vigtig parameter at du kan tilføje din egen værdi til affiliatelinket,  når du vælger affiliate netværk.

Ved at tilføje egen værdi til affiliatelinket betyder det at affiliate netværket registrerer, hvor salget og konverteringen kommer fra via et parameter. I en affiliate marketingsmands øjne, kunne det være den URL der har skabt leadet eller konverteringen. Mange danske affiliates bruger i dag enten Partner-ads.dk eller Tradedoubler.com som deres foretrukne affiliate netværk, men hvad mange måske ikke ved er, at det er kun Partner-ads.dk der automatisk tilføjer egen værdi til den URL som konverteringen kommer fra.

Personligt synes jeg at dette giver Partner-ads.dk en væsentlig fordel i forhold til Tradedoubler.com og gør at man som affiliate marketer, kan måle hele processen fra at den besøgende finder dit website via en søgning, til de køber noget hos en affiliate du har linket til. Ved at bruge Partner-ads.dk får du dokumenteret effekten af hvert søgeord og du kan optimere din indtjening.

Folk bruger Partner-ads.dk og 60 % Tradedoubler.com og må indrømme jeg er mest tilfreds med Partner-ads. Til dels på grund af muligheden for at tilføje en unik værdi, men også fordi at jeg generelt bare oplever flere salg derfra selvom jeg sender mindre trafik over på Partner-ads relaterede websites end Tradedoubler. Jeg er også mistænkelig angående konverteringsraten på de links, som Tradedoubler.com benytter da det ikke kan være rigtigt at store webshops som Nelly.com og Smartgirl.dk, har dårligere konverteringsrate end Eshoes.dk – men det er en anden diskussion som vi må tage i et andet indlæg.

Hvis Partner-ads.dk havde de samme affiliates som Tradedoubler.com, ville jeg ikke tøve med at vælge Partner-ads.dk på grund af muligheden for at tilføje en værdi til URLen. Men da jeg synes det var mærkeligt at et stort affiliate netværk, som Tradedoubler ikke benyttede denne mulighed tog jeg kontakt til dem. Og det viser sig at det er muligt at benytte en unik værdi – man skal bare selv indsætte parameteret i URL’en. Hos Partner-ads.dk bliver dette klaret automatisk.

Sådan måler du dine Tradedoubler konverteringer med callback

Så jeg satte mig for at teste det og skrive en lille guide til hvordan man gjorde, da jeg tænkte at andre affiliate marketers ville have gavn af det. Som udgangspunkt er det ikke så svært at sætte op – dog har jeg i dette øjeblik artiklen er skrevet, ikke set det implementeret i statistikken da det lige er sat op på mit site.

Hvor de angivne parametre står for:

P = Program ID

A= Affiliate Site ID

G= Graphical Element ID

Ved at tilføje et parameter, kaldet EPI (Enhanced Publisher Integration), kan man navngive parametret i affiliate linket til det som man ønsker. Dog må det navngivne parameter ikke være mere end 64 tegn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *